Sunday, December 23, 2007

Pemergian Tok Tersayang...

Tanggal 11 Zulhijjah 1428H pada petang Jumaat, Tok meninggalkan kami semua setelah menderita sakit kanser pada usia 84 tahun 2 bulan. Actually sakit yang Tok alami hanya dapat dikesan selepas Hari Raya Aidil Fitri yang lalu. Setelah mengadu tak ada selera nak makan dan sakit perut tok dibawa ke hospital dan doktor mengesahkan Tok diserang kanser. Tapi tak tau sejauh mana kritikalnya ketika itu. Sedih bila mengenangkan tak dapat menziarahi Tok pada Hari Raya Aidil Adha baru-baru ini.
Kenangan bersama Tok tak dapat dilupakan kerana perhubungan yang memang rapat dengan Tok sejak kecil lagi. Terimbas kembali zaman anak kecil bermain-main di kampung Tok, menangkap pepatung dengan getah ciku, mandi air telaga, menangkap anak ikan dan alangkah seronoknya jika dapat diulang kembali zaman tersebut. Tok tak pernah merasa penat ketika itu melayan kami semua cucu-cucunya.
Sekarang Tok dah tak ada... yang tinggal hanya Tok Wan yang ketika ini sangat sedih mengenangkan Tok. Semalam Tok Wan demam. Mungkin teringatkan Tok setelah hampir 65 tahun tinggal bersama. Ketika Tok Wan dapat tahu Tok sakit, setiap malam selepas solat Isyak Tok Wan akan memanggil-manggil nama Tok. Tok Wan menjadi penunggu setia di sisi Tok. Tok Wan menangis apabila melihat Tok dalam keadaan menderita. Saat Tok dikafankan, bergenang air mata Tok Wan melihat setiap detik yang berlaku. Tok Wan begitu tabah ketika mayat Tok diusung keluar dari rumah. Tok Wan redha dengan apa yang terjadi...Kami cucu-cucunya amat sedih dengan apa yang terjadi, namun sebagai manusia kita harus menerima qada' dan qadar Allah. Semuanya di tangan Allah. Apa yang dapat diharapkan agar Roh Tok akan bersama-sama dengan orang yang beriman di sana dan aman bahagia hendaknya. Al Fatihah untuk Tok...

No comments: